Paříž očima designu: Paris Design Week a veletrh Maison &Objet
Začátek září se ve světě designu tradičně nese v duchu Pařížského design weeku a prestižního veletrhu Maison&Objet. Ani letos jsme si tuto událost nenechali ujít a prodloužili si léto návštěvou francouzské metropole, která se v prvním zářijovém týdnu proměnila v epicentrum světového designu. Přinášíme vám výběr toho nejzajímavějšího!

Paris design week
Vitra Showroom
Jedním z nejzajímavějších zážitků celého Paris Design Weeku byla návštěva showroomu Vitra, který se nachází v autentickém pařížském bytě v činžovním domě. Na celé ploše jednoho patra se zde spojuje pracovní zázemí značky s ukázkou všech novinek z aktuálního podzimního launche.
Produkty, od křesel až po interiérové doplňky, byly zasazené do přirozeného prostředí, přesně tak, jak by mohly fungovat i v reálných interiérech. Právě díky tomuto kontextu působí showroom živě a autenticky. Navíc se jedná o prostor, který není běžně přístupný veřejnosti, takže šlo o velmi výjimečnou příležitost nahlédnout do pařížského zákulisí švýcarské značky, která dlouhodobě udává směr modernímu designu.
Výstava Out of the Blue v Českém centru v Paříži
Při našich toulkách Paříží jsme nevynechali ani českou stopu, které se promítla do výstavy Out of the Blue v Českém centru. Jedinečná prezentace českého skla v jeho rozmanitých podobách zaujala nejen svou formou, ale především jasnou výpovědí o tom, jak silná a živá je u nás tradice sklářského řemesla i jeho současné interpretace.
Za výstavou stojí studenti z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem pod vedením Marcela Mochala a Stanislava Holého, kteří do Paříže přenesli nejen technické dovednosti, ale také cit pro experiment, barvu a materiál. Výstava kombinovala moderní přístupy a technologické možnosti s řemeslným know-how nové generace.
L’OBJET
Značka L’OBJET začínala jako výrobce luxusního stolního nádobí, ale dnes její sortiment sahá mnohem dál, od zdobených příborů a talířů až po svícny, vázy či elegantní stolní hry, které fungují jako plnohodnotné interiérové objekty.
Během Paris Design Weeku představila L’OBJET svou tvorbu ve výrazně kurátorovaném prostoru, kde hlavní roli hrála příroda, ke které se značka vrací u příležitosti svého 20. výročí. Organické tvary, botanické inspirace a smysl pro detail tu spojily současný design s tradičním řemeslem do harmonického celku.
Za značkou stojí Elad Yifrach, který propojuje precizní zpracování s ideou smyslového zážitku a každodenní krásy. Většina produktů se dnes vyrábí v Portugalsku, kde značka spolupracuje s místními řemeslníky. Výsledkem jsou kolekce, které nepůsobí okázale, ale přesto přitahují pozornost.
Cassina
Neminuli jsme ani showroom značky Cassina, která slavila 50. výročí své ikonické kolekce iMaestri. V prostoru se mísily nové interpretace klasických kusů s premiérovými návrhy tří významných designérů. Výsledkem byla důstojná a zároveň svěží oslava odkazu moderního nábytkového designu.
Centrální motiv vzdával hold trojici Le Corbusier, Pierre Jeanneret a Charlotte Perriand, jejichž návrhy stály na počátku celé kolekce. Právě jejich první čtyři modely z roku 1965 daly základ filozofii Cassiny, která v roce 1973 vyústila ve vznik kolekce iMaestri.
Součástí byla také kniha Echoes, která reflektuje padesátiletou historii této výjimečné řady. Cassina tak připomněla nejen své kořeny, ale i schopnost neustále kultivovat dialog mezi historií a současností.
Maison&Objet
STUDIO Œ
Berlínské Studio œ, za kterým stojí designérky Lisa Ertel a Anne-Sophie Oberkrome, bylo příjemným nadčasovým objevem letošního veletrhu. Jejich tvorba osciluje mezi industriálním designem a uměleckým objektem. V projektech se zaměřují na přirozené vlastnosti materiálů a každodenní jevy, které přetvářejí do nečekaných tvarů a významů.
Studio œ bylo zároveň zařazeno do prestižního výběru Rising Talent Awards 2025, kterým Maison&Objet letos upozornil na nejvýraznější nové tváře německé designové scény. Právě v Německu má design dlouhou a vlivnou tradici, od Bauhausu po Werkbund, a nové generace na ni nejen navazují, ale také ji aktualizují pro současné globální publikum.
Inge Simonis
Jedním z výrazných objevů veletrhu Maison&Objet byla kolekce Inge Simonis, vytvořená exkluzivně pro značku Versmissen. Tato nizozemská designérka, která kdysi snila o kariéře architektky, vnáší do svých keramických objektů silný smysl pro strukturu a nečekanou hravost. Pod jejím vedením vznikají každodenní předměty, které svou formou připomínají spíše sochy než užitkový design.
Každý kousek působí jako promyšlený objekt s jasným charakterem. Ostré linie se tu potkávají s měkkými křivkami, strohá forma s barevnou hravostí. Klidné tóny střídají výrazné odstíny od burgundské přes česnekově růžovou až po sytě žlutou nebo mentolově zelenou. Výsledkem je kolekce, která nepodlézá trendům, ale přináší design, jenž je současně rafinovaný i hravý.
Kurátorský výběr Welcome Home
Jedním z nejdiskutovanějších momentů letošního Maison&Objet byl bezesporu kurátorský projekt WELCOME HOME, který měla na starosti Amélie Pichard, designérka známá svým neklasifikovatelným přístupem a odvahou překračovat hranice zavedených kategorií.
Její instalace, pojatá jako otevřený dům bez pravidel, spojila šest hlavních sekcí veletrhu do živého prostoru plného dialogů mezi obory, materiály a estetikou. Místo klasické výstavy vznikl inscenovaný domov, kde každou místnost zastupoval jiný autor či značka. Vrcholem byl keramický dům připomínající čajovou konvici. Poetický objekt vzniklý ve spolupráci keramičky Blumen a umělé inteligence, který symbolizoval prolínání řemesla a technologie.
Hooge Land
Neobvyklou prezentaci na veletrhu jsme zpozorovali u značky Hooge Land, která svou cestu začala jako jeden z největších dodavatelů svíček do nizozemských kostelů. Dnes se s noblesou posouvá na pole luxusního designu.
Jejich svíčky nejsou jen estetickým doplňkem, ale stávají se středobodem interiéru a zároveň nástrojem zklidnění v uspěchaném světě. Každý kus prochází precizní ruční výrobou, včetně finálního zdobení, které je provedeno s maximální péčí.
V každém detailu se zrcadlí řemeslná zručnost, cit pro tvar a barvu a hluboký respekt k planetě i lidem. Výsledkem je kolekce svíček, které propojují barokní a rokokové dědictví s futuristickým twistem, experimentují s tvary i materiály a ukazují, že i světlo může být avantgardou.